SP race project a závodní Ducati V2 v otázkách a odpovědích
SP race project - závodní projekt AMG moto, který chce dát šanci mladým talentům. Více o projektu a hlavně závodní mašině se pro vás rozpovídal Pepa Smolka - majitel AMG moto a hrdý spoluzakladatel SP race project.
Mohl bys v pár větách SP race project představit?
SP race project je závodní projekt, který v sobě spojuje vášeň pro motorky a závodění. Jelikož ale víme, o jak drahý sport a drahý koníček se reálně jedná, tak hlavní vizí SP race project je podporovat mladé a nadějné jezdce, kteří by bez podpory zvenčí jinak museli skončit v okamžiku, kdy se závodění dostane na finančně náročnou úroveň.
Co znamenají písmena SP v názvu?
Název by se dal vyložit dvěma způsoby. SP je zkratka pro Sport Production, čili historicky vzato označení sportovních modelů Ducati motorek, ale zároveň SP vychází ze jmen dvou hlavních osobností projektu - Smolka a Pešek.
Můžeš tyto dvě jména více představit?
Lukáš Pešek jakožto bývalý závodník MotoGP je jméno, které ve světě motorek rezonuje. Díky svým vazbám na závodní svět má v SP race project zčásti na starosti PR, ale funguje především jako rider coach našeho jezdce Jonáše Kocourka. Já mám pak na starosti hlavně technickou stránku věci. U nás v AMG moto motorkami žijeme a díky našim dlouholetým zkušenostem jsme týmu schopni zajistit kompletní technické zázemí a s tím související finanční podporu projektu.
Aktuálně tedy závodí za SP race project jeden jezdec?
Ano, v současnosti za SP race project závodí velmi talentovaný mladý biker Jonáš Kocourek. Výhledově máme v plánu tým rozšířit minimálně o jednoho dalšího, ale to je spíše hudba budoucnosti a vše samozřejmě závisí na okolnostech.
Na jakém stroji Jonáš závodí?
Jonáš jezdí na stroji Ducati Panigale V2, což je sportovní dvouválec s objemem 955 ccm. V kategorii supersport se jedná o spíše ojedinělý stroj, protože s dvouválcem závodíme v této kategorii většinou jediní. Zároveň kvůli většímu objemu nejede motorka ani v závodech na plný výkon. Malou zajímavostí je také pro Ducati typické jednoramenné zavěšení kyvné vidlice, od kterého ovšem Ducati (k nelibosti skalních fanoušků) u strojů od roku 2025 upouští.
Proč jste vybrali zrovna tento stroj?
Z více důvodů. Ducati V2 je kombinace toho, co my v AMG moto prodáváme a toho, s čím Lukáš Pešek pracuje v rámci své trenérské kariéry. Zároveň je to stroj, který prostě má sportovního ducha, perfektní jízdní vlastnosti a je ztělesněním toho, co na Ducati milujeme.
Má tento model nějakou historii v závodním prostředí?
Ano, jedná se o model, který vychází z klasické Ducati Panigale 1199, což je dalo by se říct legendární superbike, který italská značka Ducati představila v roce 2011 a zúčastnil se soutěže World Superbike (WSBK). Samotný model Ducati Panigale V2 pak byl představen v roce 2019. Pro zajímavost - konkurentem této motorky je Yamaha YZF-R6.
Jak se připravujete na závody po technické stránce?
S přípravou nám pomáhají data. V podstatě neustále vyhodnocujeme data, která ze stroje získáváme pomocí telemetrie. Motorka je vybavena snímači, ať už od výroby, nebo našimi vlastními, které měří například zdvih kol, tlak v brzdovém systému, úhel náklonu a podobně. Data získaná během jízd snadno pomocí kabelu nebo wifi přeneseme do počítače a následně analyzujeme a hledáme možnosti pro optimalizaci nastavení. Díky dataloggingu můžeme také měřit pozici na trati, spočítat nejlepší projetí kola a tak podobně. Je možné využít také kamerový záznam, který můžeme snadno synchronizovat se získanými daty pro ještě přesnější informace.. Kameru je také možné upevnit na různé části motorky, abychom viděli, jak přesně se daná část za jízdy chová. Záznam je pak možné zpomalit a tak dále. Zkrátka ladíme každý detail.
Dříve jsi zmínil, že motor je při závodech škrcený, můžeš říct více?
Motorka je upravena tak, aby jela na přibližně 77 % svého maximálního potenciálu, což má své výhody i nevýhody. Umožňuje nám to třeba absolvovat celou sezónu s jedním motorem, ale na druhou stranu to samozřejmě znamená, že nevyužíváme potenciál motoru naplno. Důvod pro takové omezení je prostý, pohybujeme se v kategorii, ve které závodíme proti strojům s objemem 600 ccm.
Má motorka nějaké speciální úpravy nad rámec toho co je běžné?
Kromě úprav, které jsou pro závodní stroje běžné, je specialitou našeho stroje například umístění zadní brzdy na levém řídítku, což je preference našeho jezdce Jonáše.
Jak probíhá údržba motorky během roku?
Pravidelně měníme oleje a filtry, kontrolujeme ventilové vůle a další důležité komponenty, jako je spojka. Tyto kroky probíhají na základě přesně stanovených intervalů, například každých několik stovek maximálně tisíc kilometrů. Pro zajímavost, aktuálně má motorka najetých nějakých 5 tisíc km. Po skončení sezóny motor prochází repasí a následně slouží pro tréninkovou motorku. Tento systém nám pomáhá udržet spolehlivost a výkon stroje v průběhu celého závodního roku, protože závody jsou také hodně o preventivních opatřeních.
A co pneumatiky?
Používáme Pirelli Diablo Superbike a množství pneumatik, které můžeme spotřebovat během závodu se liší podle typu soutěže. V nejnižších šampionátech je počet neomezený, v IDM je například omezen počtem 8 pneumatik za závodní víkend. Použité, ale stále použitelné pneumatiky skladujeme řádně označené a využíváme například pro tréninky.
Na jaké trati si motorka doposud vedla nejlépe?
Na všech! (smích)
Zeptám se tedy jinak - jaký moment SP race project ti utkvěl v paměti jako nejsilnější?
Z uplynulé sezóny to byla určitě VC Bohumila Staši v Brně, kde se nám podařilo zajet naprosto snový čas. A pak také IDM v Mostě, kde jsme startovali na divokou kartu a Jonáš zvládl dojet pro fantastické třetí místo.
Jakých závodů máte v plánu se zúčastnit v další sezoně a co je ultimátní cíl SP race project?
Největší cíl v budoucnu je WSBK, ale pro rok 2025 mimo jiné například plánujeme zažádat o dvě divoké karty, jednu určitě na WSSP Most a druhou teprve zvažujeme.
Plánujete nějaké upgrady a vylepšení stroje?
Samozřejmě je v plánu další měření. Chceme se zaměřit na zkvalitnění řízení motoru, a plánujeme také upgrade některých dílů na motorce.
Pokud by měl někdo o Ducati V2 zájem, na kolik tahle mašina vyjde?
Naše závodní Ducati Panigale V2 už dnes není k dispozici, její výroba skončila a nahradil ji nový model. Cena v základním provedení startovala od 500 tisíc Kč. Nový model dostal nový motor a necháme se překvapit, jestli bude nasazen i do závodního prostředí. Zatím nejsou žádné oficiální informace. Pro zajímavost, pokud bychom se ale měli bavit konkrétně o naší závodní mašině, ta už má s custom úpravami asi trojnásobnou hodnotu.
A poslední otázka - co tě na tomto stroji nejvíc baví?
Tenhle stroj je prostě živočišný. Vzbuzuje emoce. Je to živel s charakterem a když se rozvibruje, přináší jakési vnitřní uspokojení a dokáže vyvolat bojovnou náladu.
Pokud chcete o projektu vědět víc, koukněte na www.spraceproject.cz nebo sledujte náš blog! Rádi vás uvidíme taky u nás na prodejně v Ostravě, kde je nyní motorka k vidění. Přijďte závodní speciál Ducati V2 zkouknout na vlastní oči!